Vedtægter for idrætsforeningen
Danish Dragon Abreast (DaDA)
som vedtaget på generalforsamlingen 8. Juni 2017.
§ 1 Navn og hjemsted
Foreningens navn er Danish Dragon Abreast
Foreningens hjemsted er København.
Foreningen er stiftet den 8. Juni 2017.
§2 Formål
Danish Dragon Abreast har til formål at sætte fokus på fysisk træning for at gavne den enkelte brystkræftoverlever, særligt med fokus på fysisk træning for brystkræftopererede med og i risiko for brystkræftrelateret lymfødem.
Foreningen er stiftet med udgangspunkt i realiseringen af deltagelse i International Breast Cancer Paddling Commision (IBCPC) Dragon Boat Festival som afvikles i Firenze, Italien i juli 2018 af foreningens stiftere heriblandt 22 kvinder som har været eller er i behandling for brystkræft.
Det er foreningens mål, at vi med dette første danske dragebådsprojekt baner vej og er medvirkende til at eliminere usikkerheden om træning af overkroppen i forbindelse med behandling for brystkræft.
Danish Dragon Abreast mål er, at skabe mulighed for deltagelse i fysiske aktiviteter med et fælles mål for brystkræftopererede uanset alder.
Danish Dragon Abreast skal i sine aktiviteter virke for at udvikle, udbygge, styrke og støtte træningsmuligheder for personer der har eller har haft en brystkræft diagnose.
§ 3 Medlemskab
Som medlem kan foreningen optage enhver der er diagnosticeret med brystkræft - uanset køn og alder. Ethvert medlem kan vælges til bestyrelsesarbejde.
Al deltagelse i Danish Dragon Abreast aktiviteter sker på eget ansvar. Foreningens ledelse (generalforsamling, bestyrelse eller medlemmer af nedsatte udvalg) kan ikke påtage sig noget ansvar for de enkelte medlemmers helbredsmæssige tilstand eller eventuelle konsekvenser af deltagelse i den pågældende aktivitet.
§ 4 Indmeldelse
Indmeldelse skal ske skriftligt ved henvendelse til foreningen. Nærmere indmeldelsesregler fastsættes af bestyrelsen.
§ 5 Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt til kassereren med en måneds varsel til udgangen af en kontingentperiode. Udmeldelse kan kun accepteres, hvis medlemmet ikke har noget økonomisk mellemværende med foreningen. Indbetalt kontingent refunderes ikke.
§ 6 Kontingent
Kontingent fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen. Kontingentet kan gælde for et individuelt medlemskab eller et husstandsmedlemskab, der dækker en hel familie.
§ 7 Restance
Kontingentet skal være betalt inden udgangen af forfaldsmåneden.
§ 8 Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, såfremt vedkommendes opførsel strider mod foreningens vedtægter, eller medlemmet på særlig grov måde har tilsidesat sine medlemspligter. Såvel i sager om udelukkelse som eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. En generalforsamlings afgørelse af en eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægter.
Bestyrelsen kan ekskludere medlemmer, som trods gentagne rykkere ikke har betalt deres kontingent ved årets udgang.
§ 9 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af august måned. Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle medlemmer, som ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.
Generalforsamlingen indkaldes med mindst 4 ugers varsel pr. mail med angivelse af dagsorden og indkomne forslag. Forslag som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse. Er der indkommet forslag, fremsendes disse til medlemmerne per e-mail sammen med dagsorden og det reviderede regnskab sådan, at dette er medlemmerne i hænde senest en uge før generalforsamlingen. Medlemmer, der ikke har e-mail kan rekvirere materialet hos foreningens kasserer eller sekretær. En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 10 Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1) Valg af dirigent og referent
2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3) Forelæggelse af det reviderede regnskab for det forløbne år til godkendelse
4) Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år til godkendelse
5) Fastsættelse af kontingent
6) Behandling af indkomne forslag
7) Valg af formand
8) Valg af næstformand
9) Valg af kasserer
10) Valg af sekretær
11) Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
12) Valg af revisor og revisorsuppleant
13) Eventuelt
§ 11 Generalforsamlingens ledelse m.v.
Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Dog kræver vedtægtsændringer og foreningens opløsning kvalificeret majoritet – jvf. § 16 og § 17.
§ 12 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en angivelse af det emne, som ønskes behandlet. Generalforsamlingen skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling, dog at indkaldelse kan ske med 2 ugers varsel med angivelse af dagsorden.
§ 13 Bestyrelse
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægterne. Bestyrelsen består af mindst fire medlemmer (en formand, en næstformand, en kasserer og en sekretær) og vælges for et år ad gangen af den ordinære generalforsamling. Generalforsamlingen kan dog beslutte at vælge yderligere 2 bestyrelsesmedlemmer, således at bestyrelsen består af højst 6 medlemmer.
Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, som beskrevet i § 3.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, heriblandt formanden eller næstformanden, er til stede. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens – og ved hans/hendes fravær næstformandens - stemme dog afgørende.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol.
Bestyrelsen kan nedsætte et rådgivende udvalg, der kan rådgive bestyrelsen vedrørende foreningens arbejde og udvikling. Medlemmer af det rådgivende udvalg kan efter aftale med bestyrelsen deltage i bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret. Et udvalgsmedlem skal udtræde af det rådgivende udvalg, hvis det besluttes af bestyrelsen.
§ 14 Tegningsret
Foreningen tegnes af formanden. Bestyrelsen kan endvidere i forbindelse med gennemførelsen af et konkret projekt beslutte at delegere tegningsretten helt eller delvist til medlemmer af et udvalg nedsat af bestyrelsen eller generalforsamlingen. Ved økonomiske dispositioner over kr. 5.000 kræves dog underskrift af formand eller næstformand i forening med kasserer. Såfremt tegningsretten er delegeret til et eller flere medlemmer af et udvalg kræves dog underskrift af mindst 2 medlemmer af udvalget. Såfremt der kun er delegeret tegningsret til ét udvalgsmedlem, kræves underskrift af dette udvalgsmedlem i forening med formanden eller kassereren.
§ 15 Regnskab
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden den 1. marts afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr. 1. december til revisoren. Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Driftsregnskab og status udsendes til foreningens medlemmer sammen med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
§ 16 Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år i januar måned gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede. Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og driftsregnskab og status forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 17 Vedtægtsændringer
Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
§ 18 Foreningens opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede. For at forslaget kan vedtages kræves det, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede.
I tilfælde af Danish Dragon Abreast opløsning, træffer generalforsamlingen beslutning om anvendelse af Danish Dragon Abreast midler. Likvidationsprovenu eller overskud skal ved opløsning tilfalde en anden almen velgørende eller på anden måde almennyttigt forening, fond m.v., der har et med Danish Dragon Abreast beslægtet formål.
§19 Ikrafttrædelse
Disse vedtægter er senest ændret af generalforsamlingen den 8. juni 2017.
Tillæg og ændringer til vedtægterne